خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : چهارشنبه - ۶ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Wednesday - 28 September - 2022
2
ایچنا گزارش می دهد؛

لزوم ارتقاء «سواد ایمنی» دانش‌آموزان

  • 05 دی 1400 - 21:54
لزوم ارتقاء «سواد ایمنی» دانش‌آموزان
وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از طریق ایجاد امنیت وانتقال آن به دیگران از طریق دانش آموزان و کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی، ‌نقش خود را در GDP ایفا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایچنا، یوسف نوری در  آئین روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی که همزمان با افتتاح مدرسه خیرساز زرین تاج ناصری، در منطقه یک شهر تهران برگزار شد، با تقدیر از خیرین مدرسه ساز، اظهار کرد: کاهش بلایای طبیعی جریانی با قدمت طولانی است و ایران جز ۱۰ کشور اول دنیا در  زمینه خطرات ناشی از بلایای طبیعی است و نیازمند اقداماتی در پیشگیری از این حوادث و کاهش اثرات ناشی از بلایا هستیم.

وی افزود؛ این حوادث اثرات تربیتی بسیاری دارد که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است؛ «همکاری»، «مشارکت» و «همدلی» در جریان حوادث طبیعی، از مقوله‌های ارزشمند و آثار تربیتی مهمی است که  در کشور ما در مواجهه با چنین پدیده‌هایی بسیار دیده شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مردم در جریان حوادث و کمک به هم نوعان خود همواره قدم‌های خوبی برداشته‌اند و همدلی آن‌ها در این زمینه بی نظیر بوده است.

وی با بیان این که باید سواد ایمنی و امنیت  در مردم ایجاد شود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش از طریق ایجاد امنیت و انتقال آن به دیگران و کاهش خسارات، نقش خود را در ایمن سازی جامعه در برابر حوادث و بلایای طبیعی ایفا می‌کند.

نوری گفت: باید رویکرد «پیشگیرانه در مقابل با بحران‌های طبیعی»، در برنامه درسی جانبی آورده شود تا سواد ایمنی دانش آموزان افزایش یابد.

نوری بر چند بعدی بودن سواد تأکید و عنوان کرد: دانش آموز شهید علی لندی نمونه «سواد چند بعدی» است که مسؤولیت اجتماعی او به گونه‌ای بود که توانست با اقدام شجاعانه و آگاهانه جان افرادی را نجات دهد و خود در این مسیر به درجه اعلای شهادت دست یابد.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به ضرورت توانمندسازی معلمان و دانش آموزان در مسئولیت های اجتماعی، اظهار کرد: باید رویکرد «تاب‌آوری» نیز به دانش‌آموزان، آموزش داده شود تا این رویکرد از دانش آموزان به جامعه منتقل شود.

وی ادامه داد: «مدارس»، همواره کانون محله بوده و براساس قانون مدیریت بحران کشور، «مدارس» و «فضاهای آموزشی»، در شمار کاربری های حیاتی شهر و روستا قرار گرفته است. بنابراین تبادل و ارتباط دوجانبه فعال و مؤثر بین مدرسه و مردم، همواره باید جاری و ساری است.

عضو کابینه دولت مردمی، افزود: «تربیت شهروند آگاه و توانمند» بسیار مهم است و باید همواره در دستور کار آموزش و پرورش بوده و  مطالبه رسانه ها و اولیا از ما باشد و خود نیز در این زمینه مشارکت کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نوری افزود: آموزش و پرورش تلاش خواهد کرد تا زمینه آموزش اولیاء را در این بستر فراهم ‌کند و اولیاء نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند و امیدواریم در آینده مفهوم «مدرسه ایمن»، «آماده» و «پشتیبان» در عمل پیاده شود و ما شاهد وجود چنین فضاهایی حتی با قدمت ۵۰ سال نیز هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قدمت فعالیت جامعه خیرین مدرسه ساز و یاد مرحوم حافظی و…، تصریح کرد:  امروزه از مجموع۵۳۰ هزار کلاس درس، تعدادی مدرسه با قدمت بالا وجود دارد که نیازمند ایمن سازی است البته جامعه خیرین مدرسه‌ساز در این راستا اقدامات خوبی را تا کنون انجام داده‌اند.

وی گفت: باید دانش آموزان را به ارائه خلاقیت‌ها در راستای روش‌های کاهش اثرات ناشی از بلایای طبیعی و ایجاد سازه‌های ایمن در برابر زلزله، تحریک و تشویق کرد البته خلاقیت همواره یکی از اثرات تربیتی حوادث طبیعی بوده است.

در حاشیه این مراسم علاوه بر افتتاح مدرسه از دو عنوان کتاب با موضوع «بلایای طبیعی و راه‌های کاهش اثرات آن» رو نمایی و از تعدادی از خیرین مدرسه ساز تجلیل شد.

  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب