خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : شنبه - ۹ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Saturday - 1 October - 2022
3
ایچنا گزارش می دهد؛

بررسی ایاب و ذهاب دانش‌آموزان محروم در بودجه ۱۴۰۱

  • 24 آذر 1400 - 9:55
بررسی ایاب و ذهاب دانش‌آموزان محروم در بودجه ۱۴۰۱
در حالی که نبود بودجه و عدم همکاری بین بخشی در تأمین خودروی مناسب برای حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان روستایی به مدارس، جان آنها را تهدید می‌کند در این گزارش به بررسی وضعیت بودجه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم در بودجه ۱۴۰۱ پرداختیم.

به گزارش  خبرگزاری ایچنا؛ ماجرای مدرسه رفتن‌‌های پرخطر سال‌هاست که در حال تکرار است و امسال در همان ابتدای سال تحصیلی، تصادف سرویس دانش‌آموزان روستایی استان کرمانشاه منجر به جان باختن دو دانش‌‌آموز دختر شد.

حکایت مدرسه رفتن‌های پرخطر، داستان تحصیل دانش‌آموزان روستایی است؛ مدارسی دور از خانه بدون سرویس امن اما همچنان مشخص نیست دقیقاً کدام بخش متولی تأمین سرویس ایمن برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان روستایی به مدرسه است؟

طبق ماده ۵ قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، «در روستاها و مناطقی که امکان ارائه خدمات آموزشی وجود ندارد وزارت آموزش و پرورش مکلف است وسیله ایاب و ذهاب را تا نزدیک‌ترین محل آموزشی مربوطه به صورت رایگان برای دانش‌آموزان تأمین کند»؛ اما تأمین سرویس امن برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان تا به امروز رنگ اجرا به خود نگرفته است.

در بودجه سال ۱۴۰۱، در ذیل ردیف کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی، برای حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی افراد لازم‌التعلیم و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم، مرزی، عشایری و حاشیه شهرها و تغذیه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی، شیر و تغذیه مدارس و کمک به تأمین سرانه مدارس مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

دانش‌آموزان , سرویس مدارس , بودجه 1401 ,

همچنین ذیل عنوان کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی و حمایت و ارتقاء پوشش تحصیلی افراد لازم‌التعلیم؛‌ برای حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی افراد لازم‌التعلیم و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم، مرزی، عشایری و حاشیه شهرها و تغذیه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی، شیر و تغذیه مدارس و کمک به تأمین سرانه مدارس مبلغ ۴ هزار و ۹۴ میلیارد و ۲۰۳ میلیون ۶۰۰ هزار تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

یکی از نقاط ضعف بودجه ۱۴۰۱ این است که اعتبار مشخصی برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستایی تعیین نشده است و برای چند عنوان از جمله تغذیه مدارس شبانه‌روزی و شیر مدارس و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، یک اعتبار تعیین شده است.

اما در بودجه سال ۱۴۰۰ تحت عنوان طرح جامع حمایت و ارتقاء پوشش تحصیلی مناطق محروم برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم این اعتبارات در نظر گرفته شده بود.

برای دوره ابتدایی و جمعیت ۳۷۹ هزار و ۶۰۰ نفر به ازای هر فرد سرانه ۴۰۰ هزار و ۶۰۰ تومان و در مجموع ۱۵۲ میلیارد و ۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.

دوره اول متوسطه برای ۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر به ازای هر فرد ۴۰۰ هزار و ۶۰۰ تومان و در مجموع ۱۱ میلیارد و ۹۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان.

دوره دوم متوسطه نظری برای ۳۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر به ازای هر فرد ۴۰۰ هزار و ۶۰۰ تومان و در مجموع ۱۳۵ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

به نظر می‌رسد، تفاوت بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در این است که در بودجه سال ۱۴۰۰ شاخص‌های جزئی‌تر همچون جمعیت دانش‌آموزان هدف و سرانه اختصاص یافته به هر دانش‌آموز مشخص و امکان بررسی دقیق‌تر فراهم بود.

دانش‌آموزان , سرویس مدارس , بودجه 1401 ,

در بودجه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۰ میلیارد تومان در یک ردیف و ۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان در ردیفی دیگر برای چند موضوع از جمله ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در نظر گرفته شده اما مشخص نیست جمعیت دانش‌آموزان هدف چه تعداد و سرانه اختصاص یافته به ازای هر دانش‌آموز چه میزان است؟

در همین رابطه محمدرضا ولی‌زاده رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش که تأمین سرویس دانش‌‌آموزان در حیطه وظایف اوست  گفت: معمولاً تخصیص اعتبار حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان کمتر از رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه است همچنین وزارت راه و شهرسازی، همکاری لازم را برای تأسیس شرکت‌های حمل‌و‌نقل مطابق با استانداردهای تعیین شده در آیین‌نامه حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان و تأمین راننده و خودروی مورد نیاز انجام نمی‌دهد. طبق ماده۱۱ آیین‌نامه حمل‌و‌نقل دانش‌‌آموزان مصوب سال ۱۳۸۷، تأمین خودروهای حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان در مدارس حومه و شهر یا روستا مرکزی و مدارس روستایی و شبانه‌روزی بر عهده بخشداری و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بوده و مطابق با ماده ۱۸ آیین‌نامه این خودروها ارزشیابی، مدیریت و کنترل خواهند شد.

وی افزود: بودجه مربوط به ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم به استان‌ها اختصاص می‌یابد و طبیعی است که استانی مانند تهران بهره کمتری از این بودجه دارد و استان‌هایی مانند فارس، اصفهان و کرمانشاه که بیشترین دانش‌‌آموزان روستایی را دارند بهره بیشتری از این بودجه می‌برند.

دانش‌آموزان , سرویس مدارس , بودجه 1401 ,

علی رضایی نماینده استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی که در هفته‌های اخیر دو دانش‌آموز این استان بر اثر تصادف سرویس دانش‌آموزان جان خود را از دست دادند  گفت: قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که دانش‌آموزان چند روستای همجوار در قالب طرح روستا مرکزی به نزدیک‌ترین روستا بیایند و از سرویس رایگان استفاده کنند اما آموزش و پرورش می‌گوید که بودجه تأمین نمی‌شود و امکانات لازم از جمله ماشین و راننده مورد نیاز را ندارد همچنین حسینی کیا دیگر نماینده مردم کرمانشاه براین باور است که باید برخی واقعیت‌ها را بپذیریم واقعاً چند درصد اعتبار مربوط به سرویس دانش‌آموزان محقق می‌شود تا بتوان سرویس ایمن تأمین کرد؟

 ماجرای تصادف سرویس‌ مدارس روستایی و کشته و مجروح‌شدن دانش‌آموزان پایانی ندارد و در میان عدم پذیرش مسئولیت از سوی نهادهای متولی برای تأمین راننده و خودروی مورد نیاز و بی‌تفاوتی نسبت به مقوله جان و تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم همچنان باید نگران تکرار حوادث تلخ و از دست رفتن جان کودکان و نوجوانان این سرزمین بود.

  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب