خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ بهمن - ۱۴۰۱
  • برابر با : Thursday - 9 February - 2023
0
ایچنا گزارش می دهد؛

دو بسته تحولی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در شورای راهبری سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسید

  • 09 آبان 1400 - 18:49
دو بسته تحولی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در شورای راهبری سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسید
دو بسته تحولی «خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور» و «غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری» آموزش و پرورش استثنایی در شورای راهبری سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ به نقل از روابط‌عمومی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ آقای دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌ و پرورش به تشریح بسته‌های تحولی سال جاری آموزش‌وپرورش استثنایی پرداخت و گفت: پارسال سه بسته تحولی «توسعه مشارکت‌ها»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «مدرسه انطباقی» در آموزش‌ و پرورش استثنایی اجرایی شد که برخی از فعالیت‌های این بسته‌ها استمراری بود و امسال نیز ادامه پیدا خواهند کرد.

وی افزود: امسال نیز دو بسته تحولی «خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور» و «غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری» در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین شده است.

آقای حسینی با تشریح بسته تحولی «خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور» گفت: ضرورت جلب مشارکت خانواده‌ها، شهروندان و جوامع محلی از طریق ارتقای دانش و مهارت آنان از جمله اهداف این بسته تحولی است.

وی افزود: نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده خانواده در تربیت فرزندان، لزوم آموزش و جلب مشارکت والدین در مسائل آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی فرزندان، توانمندسازی اولیا و حمایت از کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اجرای راهکار ۸-۸ سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مبنی برمشارکت فعال تمامی عوامل سهیم و مؤثر در نیاز های فوری و عمومی جامعه از جمله ضرورت‌های تدوین بسته تحولی “خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور” است.

آقای حسینی با بیان اینکه بر اساس نظر جامعه‌شناسان، نهادهای اساسی و اولیه، شخصیت جامعه را رقم میزند و مهم‌ترین نهاد اساسی و اولیه نهاد خانواده است گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

وی افزود: در اسناد بالادستی به‌ویژه در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانه ارزش‌ها، اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین بر نقش انکارناپذیر خانواده‌ها در جامعه به‌ویژه نظام تعلیم‌وتربیت تاکید شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه بسته تحولی «خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور» با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت تدوین شده است گفت: برنامه اول این بسته تحولی ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات است که دو فعالیت «تولید، بارگذاری و کیفیت‌بخشی بیش از ۳ هزار محتوای مشاوره و مددکاری در شبکه شاد» و «طراحی ساختار و راه‌اندازی سامانه شبکه تلفنی مشاوره اضطراری از طریق سامانه ندای همراه، ۶۰ مشاور ملی،۵۸ مرکز مشاوره و ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری» برای این برنامه پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: «توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده» برنامه دوم بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور است که «توسعه و ارتقا کیفی و کمی خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده به همراه ایجاد ۱۰ مرکز مشاوره جدید و ۲۲ مرکز جامع» و «توسعه و گسترش آموزش‌های تخصصی خانواده محور از طریق ایجاد ۷ پایگاه تخصصی آموزش خانواده» دو فعالیت این برنامه هستند.

آقای حسینی «توانمندسازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیت‌های تربیتی با مشارکت خانواده» را سومین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: برای این برنامه دو فعالیت «بازبینی، اصلاح و ارتقای برنامه آموزش خانواده کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور» و «برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرزندپروری برای مشاوران سراسر کشور» تعریف شده است.

وی «مشارکت والدین در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و توان‌بخشی» را چهارمین برنامه بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور دانست و گفت: «بهره‌مندی از تخصص ۱۰ درصد اولیا در همیاری با مدارس تحت عنوان مدرسه یاری»، «بهره‌مندی از تخصص ۵۰ درصد اولیا در تدریس با عنوان اولیا همیار معلم» و «بهره‌مندی از تخصص اولیا در سطح کلان در قالب پارلمان مشورتی اولیا» سه فعالیت این برنامه می‌باشند.

وی افزود: برنامه پنجم این بسته تحولی«ارائه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله» است که «فعالیت مددکاری اجتماعی محله محور» برای آن تعریف شده است.

آقای حسینی ششمین برنامه این بسته تحولی را «ظرفیت سازی در مدارس برای اجرای برنامه‌های ورزش با خانواده و برنامه‌های ورزشی» دانست و گفت: برای این برنامه فعالیت «اجرای جشنواره نشاط با رویکرد یک روز بازی در کنار خانواده برای بیش از ۱۰ هزار دانش آموز» پیش بینی شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه نشست به تشریح بسته تحولی «غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری» پرداخت و گفت: ارجاع ندادن ۸۵ درصد دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری و فراتر از این دارای مشکلات یادگیری برای دریافت خدمات آموزشی و توان‌بخشی موجب شناسایی نشدن دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری و شکست‌های مکرر و خروج زودهنگام از مدرسه این دانش‌آموزان می‌شود.

وی افزود: راه‌حل این مشکل غربال و مداخله به هنگام با رویکرد شناخت به‌موقع مشکلات و ویژگی‌های یادگیری و پیشگیری از شناسایی اشتباه کودکان به‌عنوان دارای اختلال یادگیری و نیازمند خدمات آموزشی ویژه است که این غربالگری و مداخله هزینه پایین‌تری نسبت به تشخیص در مدرسه دارد.

آقای حسینی افزود: در این بسته تحولی بر رویکرد فعال در فرایند ارزیابی و مداخله به‌جای رویکرد منفعل، رویکرد والد محور و مربی محور به‌جای تمرکز بر مرکز مشکلات یادگیری، رویکرد ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی بهنگام و پیشگیرانه و رویکرد غربال عمومی به‌جای تشخیص تاکید شده است.

وی تصریح کرد: این بسته تحولی با یک برنامه و دو فعالیت «طراحی، محاسبه ویژگی‌های روان‌سنجی چک‌لیست غربال نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری» و «طراحی، بررسی روایی محتوایی و اجرای مداخله توان‌بخشی شناختی برای نوآموزان پیش‌دبستان در معرض مشکلات ویژه یادگیری» تدوین شده است.

  • منبع : صداوسیما

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب