خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ بهمن - ۱۴۰۱
  • برابر با : Tuesday - 31 January - 2023
2
ایچنا گزارش می دهد ؛

نیازهای غذایی کودکان ۳ تا ۶ ساله

  • 01 مهر 1400 - 14:15
نیازهای غذایی کودکان ۳ تا ۶ ساله
سبزیجات و میوجات بهترین مواد غذایی برای کودکان هستند، اما اگر مقدار زیادی داده شود، جلوی اشتهای کودک را می گیرد و مانع مصرف غذای اصلی او می گردد

خبرگزاری ایچنا ؛ پروتئین : مقدار پروتئین مورد نیاز کودکان ۲ تا ۳ ساله، حدود ۱۵ گرم و کودکان ۴ تا ۶ ساله حدود ۲۰ گرم در ۲۴ ساعت می باشد. کودکان با خوردن یک لیوان شیر یا ماست و مقداری گوشت (گوسفند، ماهی، یا تخم مرغ) این مقدار پروتئین را دریافت می کنند. در این سنین والدین نباید برای خوردن گوشت به کودک اصرار کنند، مخصوصاً گوشت هایی که به صورت تکه ای در غذاها یا خورش ها وجود دارد. کودکان ممکن است گوشت تکه ای را دوست نداشته، ولی گوشت چرخ کرده را با برنج و ماکارونی دوست داشته باشند.

کربوهیدرات (مواد نشاسته ای) : بیشترین انرژی کودکان ۳ تا ۶ ساله باید از کربوهیدرات های مرکب یعنی نان، سیب زمینی، ماکارونی و غلات (گندم، جو، ذرت و برنج) تأمین گردد. نانی که برای کودک تهیه می شود باید از آرد کامل گندم (سبوس و جوانه گندم) تهیه شده باشد.

چربی : مصرف چربی برای کودکان لازم است، ولی همان طور که قبلاً ذکر گردید، بعد از سن دو سالگی باید مقدار چربی در غذای کودک کاهش یابد و از انواع روغن های مناسب استفاده گردد.

شیر و لبنیات : گرچه شیر و لبنیات مواد غذایی خوبی هستند، ولی در این سنین نباید بیش از نیم لیتر شیر پاستوریزه به کودکان داد، زیر شیر جایگزین غذای اصلی کودک می شود. دادن مقدار بیشتری شیر پاستوریزه یا شیر گاو در ۲۴ ساعت، موجب کم اشتهایی، کم خونی و یبوست کودک می گردد.

سبزی ها و میوه ها : سبزیجات و میوجات بهترین مواد غذایی برای کودکان هستند، اما اگر مقدار زیادی داده شود، جلوی اشتهای کودک را می گیرد و مانع مصرف غذای اصلی او می گردد. دادن میوه به کودکان، مخصوصاً اگر دفع مدفوع کودک مشکل است، ضرورت دارد. بهترین میوه برای کودکان عبارت است از : سیب، آلو، کیوی، انگور، طلبی، خربزه و مرکبات فیبر : در رژیم غذایی کودکان وجود مقداری فیبر (موادی که هضم و جذب نمی گردند) لازم است. مطالعات نشان داده شده است که مقدار ۸ تا ۱۰ گرم فیبر در ۲۴ ساعت باید در روده های کودک وجود داشته باشد تا دچار یبوست ن گردد. فیبر در سبزی ها، میوه ها و غلات کامل وجود دارد.

کلسیم : کلسیم برای رشد و قوام استخوانها و دندانهای کودک در همه سنی لازم است. در سن ۳ سالگی مقدار ۵۰۰ میلی گرم و در ۶ سالگی ۸۰۰ میلی گرم کلسیم در ۲۴ ساعت لازم است. این مقدار با خوردن یکی دو نوبت شیر و لبنیات در روز تأمین می گردد.

آهن : اگر کودکان در این سنین مواد گوشتی، تخم مرغ و سبزیجات و حبوبات مخصوصاً عدی بخورند، آهن مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد. در سن ۳ سالگی حدود ۷ میلی گرم و در سن ۴ تا ۸ سالگی روزانه ۱۰ میلی گرم آهن برای بدن مورد نیاز است.

ویتامین C : این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری است در صورت که کودک سبزی و میوه مصرف کند، مقدار مورد نیاز این ویتامین که روزانه ۱۵ میلی گرم در سن ۲ تا ۳ سالگی و ۲۵ میلی گرم و در ۴ تا ۶ سالگی است، به بدنش می رسد.

ویتامین D : این ویتامین برای جذب کلسیم و فسفر و رسوب آنها در استخوانها و دندانها، مورد نیاز است. مقدار لازم برای کودکان ۳ تا ۶ ساله حدود ۵ میکروگرم در ۲۴ ساعت می باشد. اگر کودکی به حد کافی کلسیم و ویتامین D دریافت نکند، به نرمی استخوان، کاهش قوام و شکستگی استخوان مبتلا می گردد. اگر کودکی به عللی در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرد یا در مناطقی باشد که آفتاب کم است، ویتامین D کافی در بدن او ساخته نخواهد شد و باید از طریق داروی خوراکی به او داده شود.

برنامه غذایی روزانه کودک ۳ تا ۶ ساله در جدول زیر ذکر شده است.

جدول برنامه غذایی پیشنهادی روزانه کودک ۳ تا ۶ ساله

صبح

۱- پاستوریزه یک لیوان (بر حسب سلیقه کودک، عسل، موز و یاکاکائو به آن اضافه نمائید).

۲- نان و کره و عسل یا مربا یا نان و پنیر و گردوی نرم شده، یا نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی طبق سلیقه کودک. (بر حسب تمایل کودک شیر را می توانید قبل از نان یا همراه آن به کودک ارائه نمائید).

۳- انواع کورن فلکس (برشتوک) با شیر و عسل یا شکر.

۴- تخم مرغ آب پز را پوست کنده و به کودک بدهید تا گاز بگیرد و بخورد. اگر کودک دوست دارد آن را به صورت نیمرو که پنیر و گوجه فرنگی خرد شده به آن اضافه شده است بپزید و به کودک بدهید.

۵- در صورت تمایل کودک، همراه صبحانه می توانید تکه های کوچک هندوانه، خربزه، خیار یا کیوی به کودک بدهید.

قبل از ظهر

آب میوه بر حسب تمایل و سلیقه کودک (سیب، هویج، انگور، پرتقال، گریپ فروت، انار و …)

ظهر

غذای مخصوصی برای کودک تهیه نمائید و بر حسب سلیقه او از گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهی و سبزیجات و برنج یا ماکارونی با صورت غذاهای مختلف تهیه نمود و پس از پختن به صورت شله در بشقاب کودک بریزید تا خودش بخورد. به غذای کودک می توانید ادویه جات معطر یا آب لیموترش اضافه نمائید.

بعد از ظهر

موقعی که افراد خانواده غذا می خورند، کودک را بر سر سفره یا میز غذا آورید تا هر چه میل دارد استفاده کند.

عصر

بر حسب تمایل و سلیقه کودک یک لیوان شیر یا تکه ای از کیک یا یک عدد میوه (هر میوه ای که دوست دارد) یک غذای اختصاصی ظهر که برای او تهیه شده است با چاشنی های مختلف (برای شیرین یا ترش کردن غذا) به او ارائه نمائید.

اوایل شب

کودک را به سر سفره یا میز خانواده دعوت کنید تا هر چه میل دارد از غذای خانواده یا غذای اختصاصی که برای او تهیه شده است مصرف کند.

منبع:مهد پرتال

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب