خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ بهمن - ۱۴۰۱
  • برابر با : Thursday - 9 February - 2023
3
ایچنا گزارش می دهد؛

نحوه برخورد با کودک مبتلا به افسردگی

  • 31 شهریور 1400 - 12:44
نحوه برخورد با کودک مبتلا به افسردگی
افسردگی کودکان آنطور که ما دوست داریم نادر نیست. در حقیقت یک مطالعه در سال 2016 نشان می­دهد که 9.7 درصد از کودکان ایرانی حداقل یک دوره افسردگی اساسی داشته­اند. اگر فکر می­کنید فرزند شما ممکن است افسردگی را تجربه کند، در اینجا ما شیوه­های مقابله با افسردگی کودک را توضیح خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ به عنوان والدین، شما باید برای برخورد با مشکلات کوچک و بزرگ آماده باشید. این شامل مراقبت از سلامت روانی فرزند شما می­شود. هنگامی که همه چیز جدی می­شود، مهم است که در راستای آرامش ذهنی کودک خود قدم بردارید که در آینده دچار افسردگی­های شدید نشود.

افسردگی کودکان آنطور که ما دوست داریم نادر نیست. در حقیقت یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می­دهد که ۹.۷ درصد از کودکان ایرانی حداقل یک دوره افسردگی اساسی داشته­اند. اگر فکر می­کنید فرزند شما ممکن است افسردگی را تجربه کند، در اینجا ما شیوه­های مقابله با افسردگی کودک را توضیح خواهیم داد.

با نحوه تشخیص علائم هشدار دهنده آشنا شوید

کودکان مراحل مختلفی را پشت سر می­گذارند. اغلب نوسانات خُلقی و قسمت­های احساسی زیادی که فوران نشده است در دوران کودکی اتفاق می­افتد و نمی­توان تشخیص داد که رفتار آن­ها چه زمانی بخشی از بزرگ شدن است و چه زمانی جدی­تر است. اولین قدم برای کمک به فرزندتان در مبارزه با افسردگی، یادگیری نحوه تشخیص آن است.

اگر فرزند شما یک یا ترکیبی از این علائم را تجربه می­کند، ممکن است به کمک یک مشاور کودک نیاز داشته باشید.

  1. عزت نفس پایین
  2. صرف نظر از انجام بازی
  3. کمبود علاقه
  4. ناامیدی
  5. تغییرات شدید در عادات غذایی
  6. احساس شرمندگی
  7. کمبود انرژی
  8. بی­حوصلگی

مشکلات کودک را با متخصص در میان بگذارید

افکار خودکشی به طور غیر مستقیم امکان دارد در ذهن کودک پرورش داده شود. ممکن است همیشه برای دیگران حتی برای والدین کودک، کاملاً آشکار نباشد. بخشی از دلایل انزوا و تک بعدی بودن کودک این است که کودکان دارای افکار خودکشی هستند و احتمالاً حتی تا در زمان بزرگسالی به طور مستقیم در مورد مشکلات خود از جمله خودکشی صحبت نمی­کنند.

راه­های مختلفی وجود دارد که می­توانید از افراد متخصص برای فرزند خود کمک حرفه­ای بگیرید:

  • برای راهنمایی بیشتر با پزشک متخصص خود صحبت کنید و مشکلات به وجود آمده را بازگو کنید.
  • فرزندان خود را به ملاقات یک متخصص اعصاب و روان ببرید.
  • با خدمات مشاوره خانواده تماس بگیرید و شرایط را برای آن­ها توضیح دهید.
  • به صورت آنلاین به دنبال منابعی مانند آکادمی روانپزشکی کودکان ایران باشید.

مهمترین مسئله این است که شما مشکل را نادیده نگیرید، بلکه منابع و حمایت لازم را برای مبارزه با افسردگی را در اختیار فرزند خود قرار بدهید.

از کودک خود حمایت عاطفی کنید

فرزند شما به حمایت عاطفی نیاز دارد و شما باید اولین نفر باشید که مشکلات خود را با شما به اشتراک می­گذارد. حمایت عاطفی از خانواده، غنچه­ای است که در آینده تبدیل به روابط اجتماعی خوب می­شود اما چگونه می­توانید یک بنیاد مستحکم را ایجاد کنید؟

  1. از زمانی که در اختیار فرزندتان قرار می­دهید به درستی استفاده کنید.
  2. فرزند خود را به صحبت­های عادی و صادقانه را تشویق کنید.
  3. به صحبت­های فرزند خود گوش دهید.
  4. مبارزات درونی آن‌ها را بپذیرید.

نشان دادن حمایت بدون فشار و استرس، می­تواند به شما کمک کند تا اعتماد فرزند خود را جلب کنید و به او اجازه دهید در هنگام بروز مشکلات و نگرانی­های خود صحبت کند و نظر شما را در رابطه با مسائل به وجود آمده بپرسد. این به شما کمک می­کند علائم هشداردهنده بالقوه را تشخیص داده و بر اساس آن واکنش نشان دهید.

فرزند خود را به سبک زندگی سالم تشویق کنید

سلامت جسمی و روانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و یک شیوه زندگی سالم می­تواند به مدیریت علائم افسردگی و پرهیز از آن کمک کند. البته شما نمی­توانید به فرزند خود دستور دهید که زندگی سالمی داشته باشد اما می­توانید مسیر درست زندگی را به کودک ارائه دهید و خودتان یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. دقیق بودن در پیشنهادات و ارائه یک مثال خوب می­تواند به تشویق آن­ها برای داشتن زندگی سالم برای خود کمک کند یا حتی اگر خودتان توانایی مدیریت و برنامه­ریزی ندارید، می­توانید با مراجعه به کلینیک روانشناسی برنامه­ای منظم و مشخص با توجه به مشکلات فرزند خود دریافت کنید.

در اینجا راه­های وجود دارد که می­توانید فرزند خود را برای انجام این کار تشویق کنید:

  • به طور منظم تمرین کند: فعالیت بدنی می­تواند شدت افسردگی را کاهش دهد و به عنوان یک تسکین دهنده استرس شناخته شده است. فرزند خود را تشویق کنید تا به ورزش بپردازد یا حتی با او به پیاده روی منظم بروید. می­توانید به آن‌ها پیشنهاد دهید که یک دوست ورزشی پیدا کنند.
  • غذاهای سالم بخورید: غذا بر مغز ما تأثیر فراوانی می­گذارد و می­تواند برای کاهش استرس و مقابله با افسردگی حیاتی باشد. ارائه غذاهای سالم و ترویج خوردن غذاهای با کیفیت تا آنجا که ممکن است. می­توانید یخچال را با میوه، سبزیجات و آجیل پر کنید و تمام نوشیدنی­های شیرین و شکر تصفیه شده را حذف کنید.
  • به طور منظم بخوابید: اگر بدن ما به اندازه کافی نخوابد، احساس بی­حالی و خستگی می­کند. در نتیجه ما احساس خستگی و بی انگیزگی می­کنیم و می­تواند افسردگی را بدتر کند. اگر می­توانید، سعی کنید فرزندتان را تشویق کنید تا به طور منظم بخوابد و زمان خواب ثابت را رعایت کند.

به فرزندان خود اهمیت دهید تا منزوی نشوند

افسردگی می­تواند منجر به انزوا شود. تنهایی یک تجربه رایج در ۸۰ درصد از افراد زیر ۱۸ سال است. فقدان ارتباط می­تواند علائم افسردگی را بدتر کند. بدیهی است شما نمی­توانید فرزند خود را مجبور به داشتن دوستان کنید یا او را مجبور به معاشرت کنید. برخی از کودکان برای برقراری ارتباط اجتماعی دشوار هستند و اولین حرکت را با دوستان جدید انجام می­دهند. به همین دلیل این موضوع ظریف و مهم است و زمان می برد. شما می‌توانید با انجام کارهایی که در زیر ذکر شده است به فرزند خود کمک کنید:

  • به فرزند خود پیشنهاد بدهید که در مدرسه به یک باشگاه بپیوندد یا در فعالیت مورد علاقه­اش مربوط به هر زمینه­ای که دوست دارد شرکت کند.
  • ایده­هایی برای حضور در رویدادهای مختلف اجتماعی به آن‌ها ارائه دهید.
  • ساعاتی برای بازی و خواب شبانه در خانه قرار دهید و فرزند خود را به انجام این کارها تشویق کنید.
  • اجتماعات خانوادگی را سازماندهی کنید.

هر آنچه باعث می­شود فرزند شما با مردم در تماس باشد، کمک خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید، حتی در هنگام تنهایی مراقب او باشید. هیچ مشکلی خود به خود به وجود نمی­آید. برای اینکه به فرزند خود در مبارزه با افسردگی کمک کنید، باید هوشیار و آماده واکنش باشید.

تمام تلاش خود را برای ارائه محیط دوستانه و حمایتی انجام دهید. گوش دهید، صحبت کنید و تشویق کنید. با اطمینان از داشتن یک رابطه سالم و باز با فرزند خود، می توانید به او کمک کنید تا بر افسردگی غلبه کند.

  • منبع : دانا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب