کمبود ویتامین A و D، شایع‌ترین کمبود‌های ویتامینی در دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری ایچنا1؛ مهرداد جلیل پور کارشناس ارشد فیزیولوژی تغذیه، شایع‌ترین کمبود‌های ویتامینی در دانش آموزان را کمبود ویتامین A و D و شایع‌ترین کمبود‌های املاح را کمبود ید، آهن و کلسیم عنوان کرد و گفت: راه‌های موثر و متفاوتی برای جلوگیری از وقوع این کمبود‌ها و یا رفع آن‌ها وجود دارد.

او بیان داشت: هویج، منبع غنی و ارزان از ویتامین A است و والدین می‌توانند از آن در برنامه غذایی روزانه کودک استفاده کنند.

جلیل پور به اهمیت دریافت مقادیر کافی کلسیم از طریق برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراکم طبیعی استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی اشاره و اظهار کرد: بستنی و شیر پاستوریزه، منبع خوبی از کلسیم هستند و مصرف آن‌ها در میان وعده کودکان در تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز کودکان نقش دارد.

چه زمانی برای مصرف صبحانه مناسب است؟

کارشناس ارشد فیزیولوژی تغذیه افزود: بهترین زمان برای کودکان سنین مدرسه قبل از ورود به کلاس و در کودکان پیش دبستانی بین ساعت ۹-۷ صبح است.

مهرداد جلیل پور اذعان داشت: برای تامین انرژی مورد نیاز انواع نان، غلات آماده صبحانه مانند برشتوک، همچنین مربا، کره، عسل، خامه، حلیم و برای تامین پروتئین مصرف پنیر به همراه گردو، تخم مرغ و شیر توصیه می‌شود.

کسالت و خواب آلودگی، بدخلقی، بی علاقگی به فراگیری دروس و… همه از نکاتی است که تنها خوردن صبحانه می‌تواند راه گشای بهبود آن باشد و نخوردن صبحانه از دلایل مهم افت تحصیلی در کودکان سنین مدرسه و اختلال رشد در کودکان پیش دبستانی محسوب می‌شود./

 

منبع:اشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

برنامه ملی شهاب برای ۱۲۴ هزار دانش آموز البرز اجرا شد

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ سالارقاسمی گفت : تمام دانش آموزان پایه چهارم تا ششم دبستان …