معاون وزیر آموزش و پرورش:‌ ۳۰۰ ‌دانش‌آموز‌ معلول در کنکور گوی سبقت را از دیگر افراد ربودند‌‌

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان که به همت اداره کل آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار داشت: جامعه ما زمانی توسعه‌یافته است که جامعه دوستدار انسان باشد موضوعی که در گام نخست آن توجه به معلولان، کودکان و کتاب قرار دارد.

وی بابیان اینکه تعلیم و تربیت وظیفه دارد توسعه چنین جامعه‌ای را در کشور رقم بزند، افزود: برای اینکه بتوانیم فضای رشد افراد معلول یا نیازمند آموزش‌های خاص در جامعه را فراهم کنیم باید سه اصل تفاوت، تطابق و تعادل را بپذیریم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تشریح ابعاد اصل پذیرش تفاوت بیان کرد: این اصل یعنی بپذیریم که خدای متعال انسان‌ها را با تفاوت خلق کرده و معیار ارزیابی آنها را نیز تقوا، جهاد و دانایی قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه در اصل پذیرش تفاوت انسان‌ها بر اساس معلولیتشان ارزیابی نمی‌شوند، گفت: باید بپذیریم که در جامعه افرادی هستند که با ما تفاوت دارند نه اینکه ارزیابی ما از آنها این باشد که دارای معلولیت هستند و چیزی در زندگی کم دارند.

حسینی با اشاره به اینکه ما در آموزه‌های دینی و تربتی خود توصیه شدیم که به ابعاد مثبت و توانایی افراد توجه کنیم، ابراز کرد: امروز جامعه نیز باید با این دید به معلولان نگاه کرده و با در نظر گفتن استعداد و توانایی آنها، درصدد رفع مشکلات آنها برآید.

وی با اعلام اینکه هم‌اینک 300 تن از همین دانش آموزان معلول و نیازمند آموزش‌های خاص توانستند گوی سبقت را از شرکت‌کنندگان در کنکور بربایند، افزود: ما باید با فراهم کردن امکانات شرایط رشد این افراد را در کنار دیگر دانش آموزان عادی فراهم کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور درباره اصل تطابق نیز اظهار داشت: دانش‌آموز باوری و دانش‌آموز محوری، در اصل تطابق بسیار مهم است چراکه ما در این اصل باید با مناسب‌سازی شیوه‌ها، فضا را برای رشد و شکوفایی استعداد دانش آموزان معلول فراهم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاشم کنیم فضای مدارس، ادارات و دیگر مکان‌ها برای حضور معلولان فراهم شود، تصریح کرد: مهم‌ترین رویکرد ما در این بخش در آموزش‌وپرورش فراگیر سازی و مناسب‌سازی مدارس است.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 هزار مدرسه با مناسب‌سازی و اجرای اصل تطابق پذیرای دانش آموزان جامعه هدف هستند، گفت: در این مدارس 73 هزار دانش‌آموز تحصیل‌کرده و آموزش‌های لازم برای تطابق نیز به مدیران و معلمان ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه آموزش‌های لازم برای اعمال روند تطابق سازی در بین دانش آموزان و خانواده‌های آنها نیز آغازشده است، عنوان کرد: ما برای اینکه افراد بدانند چگونه باید با افراد معلول یا نیازمند آموزش‌های خاص رفتار کنند سه جلد کتاب تألیف کرده‌ایم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش درباره اصل تعادل نیز بیان کرد: باید رویکرد ما نسبت به افراد معلول و نیازمند آموزش‌های خاص عادلانه باشد یعنی باید گونه‌ای تلاش کنیم که آنها فضای لازم برای آموزش دیدن را در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای برنامه‌ریزی و تحقق عدالت آموزشی برای تمامی دانش آموزان دو هزار پایگاه سنجش عمومی و 800 پایگاه اختصاصی در سطح کشور فعال هستند، عنوان کرد: دانش آموزان معلول و نیازمند آموزش‌های خاص به سرمایه‌های مالی، فیزیکی و روانی خاص احتیاج دارند که باید برای تحقق این مهم، سرانه‌ای پنج برابر نیز در نظر گرفته شود.

حسینی بابیان اینکه در بررسی‌های ما مشخص‌شده معلمان مدارس ویژه به‌طور میانگین نسبت به دیگر کارکنان از تخصص، انگیزه و کارایی بیشتری برخوردار هستند، افزود: امروز نظام اسلامی نسبت به فراهم کردن شرایط آموزشی برای دانش‌آموزان معلول اهتمام ویژه‌ای دارد و در این راستا 1600مدرسه خاص، 47 مدرسه ویژه کودکان اتیسم و 680 مرکز توان‌بخشی را با 24 هزار همکار راه‌اندازی کرده است.

وی تصریح کرد: مدرسه جعبه سیاه جامعه است، هرچه که در امروز جامعه می‌گذرد نتیجه دیروز و آنچه فردا رخ می‌دهد نتیجه کارهای ما در امروز است پس باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که تکامل و تعادل در جامعه محقق شود.

معاون وزیر آموزشی و پرورش با تأکید بر اینکه هیچ جامعه‌ای از سطح معلمان خود فراتر نمی‌رود، ابراز کرد:  برای داشتن جامعه ای والا نیازمند داشتن معلمان والاتری هستیم./

منبع: خبرگزاری تسنیم

همچنین ببینید

برگزاری امتحانات نهایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی/خانواده‌ها نگران نباشند

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ علیرضا کمرئی با اشاره به برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی اظهار …