به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ مریم جلالی از انتشار دوفصلنامه «پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان» خبر داد و گفت: فعالیت این نشریه با مجوز داخلی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده است. از سال 1395 برای گرفتن مجوز از دانشگاه شهید بهشتی اقدام کردیم بعد از آن گفتند باید مجوزی هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیریم و به همین دلیل کار متوقف شد تا امسال که توانستیم مجوز این نشریه را بگیریم.
وی افزود: «پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان» دو فصلنامهای است که به صورت دوزبانه یعنی انگلیسی- فارسی منتشر میشود و مقالههایی که به صورت فارسی چاپ میشود عینا به صورت انگلیسی هم ترجمه و منتشر میشود. علاوه براین در یکی از سایتهای علمی ترکیه هم این دو فصلنامه بارگذاری و ارائه میشود. البته فعلا مقالات به زبان ترکی ترجمه نمیشود اما صحبتها و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است.
مدیرمسئول و سردبیر این نشریه ادامه داد: درحال حاضر تنها نشریهای که به موضوع پژوهش در ادبیات کودک در همه شاخهها به صورت جدی میپردازد و به صورت علمی و آکادمیک منتشر میشود، فقط نشریه مطالعات ادبیات کودک است که از سوی مرکز مطالعات دانشگاه شیراز منتشر میشود و در هر شماره 7 مقاله و در کل سال 14 مقاله در آن منتشر میشود و وقتی ما هم در کنار آنها این نشریه را منتشر کنیم فرصت انتشار 14 مقاله دیگر فراهم میشود و فرصتی پیش میآید برای افرادی که میخواهند صدایشان در حوزه پژوهش در ادبیات کودک شنیده شود. همچنین حرفهایشان بیات نشود و تازه شنیده شود. همچنین دوزبانه بودن آن هم سبب میشود مطالب به روز، به آنسوی مرزها انتقال پیدا کند.
جلالی درباره هدف اصلی انتشار دوفصلنامه «پژوهش در ادبیات کودک» گفت: در این نشریه میخواهیم پژوهشهایی که در حوزه ادبیات کودک انجام میشود را منعکس کنیم. شاید ما ادبیات کودک قوی داشته باشیم اما تا زمانی که این ادبیات و کارهای انجام شده از سوی صاحب فن به دنیا معرفی نشوند، صدای ما شنیده نمیشود. انتشار این نشریه، فرصت مغتنمی است که این صدا پخش شود، چون دو زبانه است.
وی در ادامه بیان کرد: همانطور که از نام این نشریه مشخص است در آن به موضوعات مختلف پرداخته شده مثلا در همین شماره به افسانههای ایرانی و بازتاب آنها در ادبیات کودک تحلیل زبان شعر کودک و لالاییهای سنتی و مدرن پرداخته شده است. یعنی ما موضوعات را دستهبندی نکردهایم که به موضوع خاصی در نشریه بپردازیم و درحال حاضر شرایط پذیرش مقالات با موضوعهای مختلف باز است. شاید در شمارههای بعدی هدفمندتر پیش برویم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره نویسندگان و پژوهشگران این شماره از نشریه نیز توضیح داد: اغلب افرادی که در شماره اول مقالاتشان منتشر شده، آکادمیک و استاد دانشگاه، استادیار، دانشیار یا دستیار پژوهشی هستند و همه مقالات بهصورت پژوهشی در قالب آکادمیک منتشر شده است. در نشریه هم آدرس و شماره تلفن برای ارسال مقالات درج شده است. مقالات رسیده در دو مرحله داوری میشوند و چه پذیرش و چه رد شوند بازخورد داوریها به افراد برگردانده میشود.
جلالی درباره تاثیر این نشریه پژوهشی بر ادبیات کودک و نوجوان، گفت: بسته به اینکه مخاطبان این نشریه چه کسانی هستند، تاثیر آن متفاوت است. دسته نخست مخاطبان، افراد آکادمیکی هستند که به دنبال روش پژوهش یا ایدههای پژوهشی در حوزه ادبیات کودک هستند و این نشریه این اطلاعات را در اختیارشان قرار میدهد. دسته دوم مخاطبان، افردی هستند که علاقهمندند ببینند در ادبیات کودک ایران چه میگذرد و نقدها و اطلاعاتی که در این نشریه ارائه میشود برایشان سودمند است. دسته سوم هم پدیدآورندگان و دستاندرکاران ادبیات کودک هستند که با این نشریه میتوانند از بازخورد کارشان مطلع شوند./
منبع: ایبنا