خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : جمعه - ۸ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Friday - 30 September - 2022
3

تیراندازی در یک مراسم عروسی در خرم‌آباد موجب کشته شدن یک کودک ۶ساله شد

  • 06 تیر 1400 - 15:30
تیراندازی در یک مراسم عروسی در خرم‌آباد موجب کشته شدن یک کودک ۶ساله شد

آداب و رسومی که جان یک کودک را گرفت  «تیراندازی در یک مراسم عروسی در خرم‌آباد موجب کشته شدن یک کودک ۶ساله شد». خبری هولناک که  در بیست و شششم اردیبهشت امسال ما را غمگین کرد ولی متعجب، نه. پیش از این هم بارها شنیده ‌بودیم که شلیک گلوله به ‌عنوان بخشی از آیین عروسی […]

آداب و رسومی که جان یک کودک را گرفت 

«تیراندازی در یک مراسم عروسی در خرم‌آباد موجب کشته شدن یک کودک ۶ساله شد». خبری هولناک که  در بیست و شششم اردیبهشت امسال ما را غمگین کرد ولی متعجب، نه. پیش از این هم بارها شنیده ‌بودیم که شلیک گلوله به ‌عنوان بخشی از آیین عروسی و عزای در برخی قبایل و فرهنگ ها فاجعه به‌ بار آورده ‌است.

استان ‌های غربی و جنوبی کشور مثل لرستان، کهگیلویه ‌و بویراحمد، سیستان‌ وبلوچستان، خوزستان و کرمان این سنت را از پیشینیان خود به ‌ارث برده‌اند و در بعضی از شهرها و روستاها همچنان به آن پایبند هستند در حالی ‌که بر اثر گذر زمان هم فلسفه و دلیل انجامش از بین رفته‌ و هم پیامدهای جبران‌ ناپذیری در پی داشته ‌است. رسم‌، سنت ها و آیین‌ها، قرارداد های زندگی اجتماعی‌اند که بنا به مقتضیات زمانی و مکانی شکل می‌گیرند، نه اصولی تخطی‌ ناپذیر و لازم‌الاجرا که اختیار حذف و تغییرشان از دست ما خارج باشد. پس چرا رسم تیراندازی در جشن و عزا به ‌رغم پیامدهای بسیارش هنوز معتقدانی دارد؟ دو شهروند اهوازی در این ‌باره توضیح می‌دهند.

مروری مختصر بر پیشینه سنت تیراندازی در مراسم و پیامدهای آن در چند سال اخیر / تیر ِسنت قربانی می‌گیرد

درباره ریشه تیراندازی در مراسم عزا و عروسی، بسته به هر منطقه دلایل مختلفی مطرح می‌شود. عده‌ای معتقدند این رسم در گذشته با هدف اطلاع‌رسانی انجام می‌شده ‌است. یکی از بزرگان قوم یا کسی که مهارت تیراندازی‌اش زبانزد بوده، ازطریق شلیک گلوله به دیگران خبر می‌داده‌ که جشنی یا عزایی برپا شده‌ است. نظر دوم می‌گوید در بعضی از اقوام منشأ آن را باید در آیین «کُتل‌بندی» جست‌ وجو کرد. وقتی شخصیت مهمی از دنیا می‌رفته، بازماندگان طی مراسمی «کتل» بر پا و تفنگ‌ها را به ‌نشانه سوگواری بر اسب کتل آویزان می‌کرده‌اند. این رسم همچنان در بعضی شهرها در مراسم عزاداری مذهبی اجرا می‌شود. دیدگاه سوم معتقد است تیراندازی در جشن‌ها راهی برای ابراز شادمانی مثلا از تولد نوزاد پسر یا ازدواج فرزند بوده‌ و در سایر مراسم، روشی برای ابراز ارادت به ‌شمار می‌رفته که به ‌افتخار فرد صاحب مراسم انجام می‌شده‌ است. هرچه هست، می‌دانیم این رسم از زمان‌های دور تا الان دوام آورده‌، به ‌رغم آن‌ که افراد زیادی کشته یا مجروح شده‌اند و باعث دعواهای قبیله‌ای فراوانی شده‌ است. به ‌علاوه می‌دانیم بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی و غربی کشور، دل خوشی از این رسم غلط ندارند. برای مثال در خوزستان عده‌ای با راه‌اندازی کارزار ««نخله و لا طلقه»، یعنی کاشت نخل‌ به‌ جای تیراندازی خواستار پایان دادن به این رسم‌ شده‌اند. همچنین بعضی ریش ‎سفیدهای عشایر قاعده تازه‌ای بنا کرده‌اند که طبق آن اگر کسی قصد برگزاری مراسم ترحیم در مسجد داشته‌ باشد، از صاحب ‌عزا تعهد می‌گیرند که تیراندازی انجام نشود. این تلاش ‌های پراکنده به ‌علاوه اقدامات قانونی مثل تعیین مجازات برای حمل و نگهداری سلاح و پیگرد قانونی متخلفان آن ‌طور که باید تأثیر بازدارنده نداشته ‌است. چه تعداد عزیز دیگر باید قربانی مراسمی اشتباه شوند؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب