تفکیک سینمای کودک و نوجوان ضروری است

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ ابراهیم فروزش، کارگردان سینما و تلویزیون پیرامون وضعیت حاکم بر سینمای کودک، اظهار کرد: سینمای کودک در دوره‌ای کاملاً دچار افول شد و قدرت جریان سازی‌اش را در کشور از دست داد، اما خوشبختانه در دو سال اخیر فیلم‌هایی روی پرده رفته‌اند، که فروش خوبی هم داشته‌اند اما این فروش به چند اثر خلاصه است و به همین جهت شاهد تغییرات شگرفی در این عرصه نیستیم به همین منظور دولت باید در این امر ورود کند و حمایت از آثار کودک با جدیت دنبال شود.

وی افزود: در ابتدا باید بررسی کنیم آیا اقدامی در جهت ارتقای سینمای کودک صورت گرفته است یا خیر؟ اخیراً در خانه سینما بخشی تحت عنوان سینمای کودک شکل گرفته که دارای تشکیلات خاص است اما مرور زمان روشن می‌کند که تأثیر این نهاد بر تولیدات کودک چقدر است و نکته مهم دیگر مضمون و محتوای فیلم‌های کودک است که چندان با فرهنگ ایرانی و اسلامی همخوان نیست.

ضعف سخت‌افزارها

این کارگردان تأکید کرد: زیرا قصد داریم از الگوهایی استفاده کنیم که پیشتر آزمایش شده و از آن جواب گرفته‌ایم و این الگو‌ها هم عمدتاً غربی هستند. در ضمن سینمای ایران از نظر فنی هم  محدودیت‌های فراوانی دارد و گاهی حتی ابتدایی‌ترین امکانات را هم نداریم. این مسئله درباره سینمای کودک شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد، زیرا کودک نیازمند فانتزی‌پردازی است و پرداختن به این امر هم ابزارهای خاص خودش را می‌طلبد. به همین جهت باید امیدوار بود مرکزی که در خانه سینما با این عنوان شکل گرفته است کارایی لازم را داشته باشد.

وی افزود: البته این نقاط ضعف به دانش فردی مربوط نیست، زیرا در جشنواره‌های مختلف به خوبی می‌بینیم که جوانان چه انگیزه و استعداد فراوانی در این زمینه دارند. مثلاً در جشنواره فیلم کوتاه تهران چند اثر با محوریت کودک وجود داشت. جالب است در این آثار ضعف معنایی بسیار کم رنگ بود زیرا رویکرد نوگرایانه جوانان این ضعف‌ها را از میان برداشته بود، اما این آثار نیازمند پرورش‌اند و این مهم وظیفه کانون‌هایی است که رسالتشان حمایت از سینما کودک تعریف شده است.

دشوارترین ژانر سینمایی

فروزش تأکید کرد: بحث دیگر که سینمای کودک را بسیار پیچیده و سخت‌تر از دیگر ژانرهای سینمایی می‌کند جذابیت تصویری است که اصطلاحاً از آن به عنوان فانتزی یاد می‌کنند، البته این فانتزی باید در خدمت معنا باشد، و اگر بخواهیم صرفاً فانتزی پردازی کنیم مطمئن باشد در دام تقلید از فیلم‌های غربی گرفتار می‌شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «سنگ اول» تأکید کرد: فیلم‌ساز کودک باید حواشی این حوزه را کاملاً بشناسد، این حاشیه‌ها از نگاه من به سواد رسانه‌ای فیلم‌ساز باز می‌گردد، آگاهی در این عرصه نمودهای مختلفی دارد که انتظار می‌رود مباحثی چون روانشناسی کودک یا اصول تربیتی این قشر را در برگیرد، ولی متأسفانه در این زمینه عموماً اقدامات لازم انجام نمی‌گیرد و روی این موضوع باید تمرکز ویژه کرد.

وی با بیان این‌که باید بین فیلم کودک و نوجوان فرق گذاشت، بیان کرد: مسئله مهمی وجود دارد که عموماً فیلم‌سازان به آن توجه نمی‌کنند و فیلم کودک و نوجوانان را یکسان می‌پندارند. زیرا وقتی برای نوجوانان فیلم می‌سازیم و آن را در معرض دید کودکان قرار می‌دهیم نباید انتظار داشته باشم، برای کودک جذاب باشد، چون نیازهایش را در آن مشاهده نمی‌کند و این دو حوزه باید کاملاً از هم تفکیک شود و در بسیاری کشورهای صاحب سینما نیز این تفکیک اتفاق افتاده است.

فروزش درباره واژه سواد رسانه‌ای و جایگاه آن در سینمای کودک گفت: سواد رسانه‌ای از دیدگاه من به معنای احاطه‌ سینماگر نسبت به عواملی است که رسانه از او می‌طلبد، آگاه باشد و او موظف علاوه بر دانش آکادمیک در زمینه موضوعات مورد پژوهش هم به عمل آورد.

وی در پایان تأکید کرد: فرض کنید مدیری سواد رسانه‌ای نداشته باشد به همین جهت او نمی‌تواند فیلم‌های خوب و بد را درک کند و حتی شاید تولید این آثار را بی‌فایده بداند./

 

منبع: ایکنا

همچنین ببینید

سرنوشت جشنواره فیلم کودک چه خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ رویدادهای هنری یکی از بخش‌هایی بودند که تأثیرات بسیار زیادی از …