خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : جمعه - ۸ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Friday - 30 September - 2022
2

ایچنا گزارش می دهد / ۴ محور برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای ۴ سال آینده

  • 24 مرداد 1400 - 17:03
ایچنا گزارش می دهد / ۴ محور برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای ۴ سال آینده

به گزارش خبرگزاری ایچنا ؛ دکتر حسین باغگلی مدیر مجموعه مدارس آستان قدس رضوی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده ، می گوید که در ۴ سال آینده برنامه هایش بر ۴ محور مهم تنظیم شده است و با تمرکز بر این محورها، پس از تأیید رییس جمهور، اقداماتی […]

به گزارش خبرگزاری ایچنا ؛ دکتر حسین باغگلی مدیر مجموعه مدارس آستان قدس رضوی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده ، می گوید که در ۴ سال آینده برنامه هایش بر ۴ محور مهم تنظیم شده است و با تمرکز بر این محورها، پس از تأیید رییس جمهور، اقداماتی برای اجرایی شدن سند تحول فراهم خواهد کرد . این وزیر جوان معتقد است آموزش و پرورش، بستری است که برای هر امری، اقدامی یا اولویتی می‌تواند بهترین پایگاه و بستر باشد؛ او می گوید : «  اگر ما یک جامعه‌ای با اقتصاد پایدار می‌خواهیم، باید از آموزش و پرورش با این ظرفیت بزرگ و عظیم استفاده کنیم تا زمینه تربیت نسلی که بتواند اقتصادی پویا و فعال را عملیاتی کند، فراهم آوریم »

بر همین اساس در ادامه به این ۴ محور مهم برنامه های حسین باغگلی اشاره خواهیم داشت :

محور نخست برنامه‌ها؛ کاهش تمرکزگرایی 

به گفته باغگلی در این حوزه بر اساس رویکرد سند تحول لازم است به سمت «کاهش تمرکز» پیش رفته و تصمیم‌گیری‌ها را در سطوح پایین‌تر، مبتنی بر شرایط و بر اساس معیار و اصول نظام تعلیم و تربیت حمایت کرد. لازم است دولت به آموزش و پرورش در مدیریت و راهبری کمک کند. سهم سایر دستگاه‌ها که در سند تحول بنیادین معلوم شده، در نظر گرفته شود و جامعه به این نتیجه برسد که مسئولیت تربیت نسل آینده تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست.در مفهوم عمومی و کلان تربیت، تمام دستگاه‌ها سهم دارند و آموزش و پرورش باید به عنوان فرمانده تعلیم و تربیت از حیث محتوا شناخته شود و دستگاه‌های دیگر مبتنی بر این سیستم فرمانده‌ای، از نظام آموزشی کشور حمایت کنند.

محور دوم؛ معیشت و منزلت معلمان

باغگلی «محور معیشت و منزلت معلمان» را محور دوم اجرایی شدن سند تحول بنیادین می داند و در این خصوص گفته است : من معتقدم که «تعلیم و تربیت تخصص و معلم یک متخصص است»، جامعه باید همچنان که به تخصص‌هایی مثل پزشکی و مهندسی احترام می‌گذارد، به تخصص معلمی نیز احترام گذاشته و معلمان را در جایگاه متخصصان ببیند. این گفتمان سازی، باید در درجه اول در سطح دولت و بعد در سطح جامعه پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی گفت: تا زمانی که مسائل معیشتی معلمان از طریق دولت حل و فصل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که شأنیت معلمان در جامعه پذیرفته شود؛ لذا پیگیری «طرح رتبه‌بندی» حتماً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت و البته نگاه تخصصی که از آن صحبت کردیم با استفاده از ظرفیت‌های رتبه‌بندی به ما کمک خواهد کرد که کیفیت توانمندی‌های معلمان در این مسیر افزایش پیدا کند.

محور سوم؛ کیفیت آموزش

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در خصوص این محور گفت: محور سوم، «کیفیت آموزش» است‌. به رغم تمام تلاش‌های انجام شده بنا به دلایل مختلف، کیفیت آموزشی هنوز به سطح مطلوب خود نرسیده است و اگر ما رتبه‌بندی را خوب انجام دهیم و زمینه انگیزه‌بخشی به معلمان برای تحرک در طبقات رتبه‌بندی را فراهم کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که کیفیت آموزشی، افزایش یابد.

باغگلی متذکر شد: تجربه کرونا به ما نشان داد که معلمان هم انگیزه و هم ظرفیت توانمند شدن را دارند؛ کرونا علی‌رغم تمام چالش‌هایی که برای دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد کرد، به معلمان کمک کرد تا توانمندی‌های خود را در استفاده از تکنولوژی افزایش دهند و باید مراقب باشیم که پس از این بیماری، همچنان در تکنولوژی پیشرفت کرده و به روز شویم و خدایی نکرده به عقب بر نگردیم.

محور چهارم؛ عدالت آموزشی

وی از «اجرای عدالت آموزشی» به عنوان چهارمین محور سند تحول بنیادین نام برد و گفت: برای اجرایی سازی «عدالت آموزشی»، موضوعات و بخش‌هایی داریم که نیازمند توجه ویژه هستند و این توجه ویژه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب