خبــــرگـزاری کـــودک و نــوجـــوان ایــران

  • امروز : شنبه - ۹ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Saturday - 1 October - 2022
2

ایچنا گزارش می دهد/ نگاهی به دیدگاه باغگلی درباره مدارس غیرانتفاعی

  • 24 مرداد 1400 - 12:23
ایچنا گزارش می دهد/ نگاهی به دیدگاه باغگلی درباره مدارس غیرانتفاعی

به گزارش خبرگزاری ایچنا ؛ دکتر رئیسی رئیس جمهور منتخب حسین باغگلی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است . باغگلی تجارب ارزنده ای را در مجموعه مدارس امام رضای مشهد مقدس کسب کرده است . وی در گفتگویی اظهار داشته : « معتقدم باید به وظیفه […]

به گزارش خبرگزاری ایچنا ؛ دکتر رئیسی رئیس جمهور منتخب حسین باغگلی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است . باغگلی تجارب ارزنده ای را در مجموعه مدارس امام رضای مشهد مقدس کسب کرده است . وی در گفتگویی اظهار داشته : « معتقدم باید به وظیفه اصلی و کلیدی خود برگردیم که آن هم تعهد به آموزش رایگان برای تمام شهروندان است »

در ادامه به بخشی از دیدگاه این وزیر جوان درباره خصوصی سازی اموزش و تونع مدارس اشاره خواهیم داشت  :

*معتقدم باید به وظیفه اصلی و کلیدی خود برگردیم که آن هم تعهد به آموزش رایگان برای تمام شهروندان است. این مسئله و تکلیفی است که قانون اساسی تعیین کرده و دولت مکلف است زمینه لازم را برای تحقق آن فراهم کند.

*حرکت به سمت خصوصی سازی، به نظر برخی از ما خوش آمده است و به نظر می رسد نوعی حرکت برای شانه خالی کردن از زیربار مسئولیت است. باید به موضوع آموزش رایگان برای تمام شهروندان برگردیم.

*شعار “دولت قوی و مردمی” که رئیس جمهور هم روی آن تاکید دارد به این مفهوم نیست که هیچ کس حق ندارد در راهبری مدرسه به ما کمک کند، بلکه هیچ کس حق ندارد مدرسه را موقعیتی برای انتفاع شخصی اش ببیند. باید سازوکارهایی برای این امر ایجاد کنیم. با قراردادن مدارس در یک دسته بندی بیش از ۱۰ نوعی چندان همراه نیستم.

*ما دو و حداکثر سه نوع مدرسه داریم. دسته اول که مدارس کاملا دولتی است و همه هزینه‌اش توسط دولت تقبل می شود و دوم مدارسی که همه یا بخشی از هزینه آن توسط مردم تامین می شود. اینکه اسامی مختلف روی مدارس گذاشته‌ایم و گفته‌ایم یکی هیئت امنایی است، یکی مدرسه وابسته است، یکی نمونه دولتی، یکی سمپاد و غیره، درست نیست. اینها اسم هستند و باید دید عملشان چیست. یا همه پول مدرسه را خودمان می دهیم یا بخشی از آن را تقبل می کنیم و یا هیچ هزینه‌ای بابت آن نمی‌پردازیم.

* هرچند معتقدم دولت باید به این مدارس نیز ورودی داشته باشد. بخش اعظمی از هزینه مدارس غیردولتی به تامین اجاره و هزینه های جاری آنها برمی گردد. آموزش و پرروش می تواند این هزینه ها را تامین کند، به شرطی که آنها شهریه را برای خانواده ها به شدت کاهش دهند.

*هرچند ضعف بودجه‌ای دولت ها را نیز نمی‌توان در عالم نادیده گرفت. الان خوشمان آمده و می گوییم مدارس غیردولتی ۱۴ درصد دانش آموزان را  پوشش می دهد و اگر به ۵۰ درصد برسانیم که چه بهتر است. در حالی که نتیجه اش در درازمدت مطلوب نیست و یکی از نتایجش این است که بخش اعظمی از برگزیدگان کنکور از مدارس پولی و غیر دولتی بیرون می آیند و نشان دهنده آن است که کارکردهای آموزش و پرورش عمومی را جدی نگرفته‌ایم.

* این درحالی است که موظفیم ظرفیت را به گونه‌ای فراهم کنیم که در گام اول از توسعه بی‌حد مدارس غیردولتی جلوگیری و سپس با کیفیت بخشی به مدارس دولتی این روند نامطلوب که به آن اشاره کردیم را تا حدودی کاهش دهیم.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

خبرگزاری کودک و نوجوان

آرشیو مطالب