به گزارش خبرگزاری ایچنا ؛ ۴ روز قبل بود که رئیس جمهور پس از عدم اعتماد نمایندگان مجلس به فیاضی ، یوسف نوری را به عنوان سومین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد . بر همین اساس دکتر نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان حاضر در روز معرفی نوری گفت: مستحضر باشید رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورش در جلسه یکشنبه ۷ آذر ماه صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. بنابراین لازم است کمیسیونهای آموزش و تحقیقات و سایر کمیسیونها سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی را بررسی کرده و اعلام نظر کنند.
اما سومین وزیر پیشنهادی کیست ؟
یوسف نوری دارای دکترای تخصصی مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی (ورودی ۱۳۹۳ فاغالتحصیل ۱۳۹۹)، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (ورودی ۱۳۷۵)، کارشناسی برنامهریزی (ورودی ۱۳۶۷) و فوق دیپلم پرورشی (تربیت معلم ورودی ۱۳۶۴) است. مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ ، ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ ،معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران ، ریاست سازمان آموزش وپرورش استان ایلام را می توان به عنوان سوابق شغلی وی در حوزه آموزش و پرورش نامید .
دیدگاه سومین وزیر پیشنهادی
نوری تحول در نظام تعلیم و تربیت را لازم و ضروری می داند ، وی اخیرا در گفتگویی در خصوص لزوم تحول در نظام تعلیم و تربیت گفته است : اگر برای مؤلفههای تحول در آموزش و پرورش یک هرم فرض کنیم، قاعده این هرم را مدارس و معلمان شکل میدهند؛ به این معنا که مسائل معلمان به عنوان کارگزاران اصلی نظام تعلیم و تربیت و یا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، افسران این جبهه، در اولویت نخست قرار می گیرد.
وی، اهم این مسائل را معیشت، انگیزه و ارتقای تواناییهای حرفهای ذکر کرد و گفت: با توجه به کمبود معلم در کشور، تحول در فرآیند جذب، آموزش و ارزیابی معلمان باید در دستور کار قرار گیرد.
نوری، مدرسه را به عنوان قرارگاه تحول در جامعه مورد توجه خاص دانست و تأکید کرد: حذف تمرکز زائد و دست و پاگیر از فرآیند تصمیمگیری ضروری است و باید مدارس کشور، کانون اتخاذ تصمیم برای هر گونه تحول و دگرگونی باشند.
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، افزود: استقلال مدرسه در راستای اجرای برنامه درسی و فعالیتهای دانشآموزی اعم از منابع و فرآیند یادگیری و همچنین فوق برنامههای فرهنگی و اجتماعی باید در اولویت اصلاح قرار گیرد.
نظر نمایندگان مجلس درباره نوری چیست ؟
اما بنا بر شنیده های خبرنگار ایچنا ، نوری هم همچون فیاضی و باغگلی مسیر سختی را برای رسیدن به وزارت آموزش و پرورش در پیش دارد . به نظر می رسد که هنوز نمایندگان مجلس معتقد هستند که افراد برتری نسبت به سه گزینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور وجود دارند که توانایی تحول و حل مشکلات آموزش و پرورش در آنها دیده می شود .
شنیده های خبرنگار ما نشان می دهد ، که جو مجلس علی رغم ادعای حسینی معاون رئیس جمهور ، به نفع نوری مثبت نیست . بطوری که در کمیسیون آموزش اختلافاتی بر سر این چهره وجود دارد . اخیرا سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور مدعی شده است که براساس اطلاعات اولیه، اقبال به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه از سوی فرهنگیان و چه از سوی نمایندگان قابل توجه است.این ادعا درحالی می باشد که ، در حال حاضر جو مجلس به نفع نوری نیست و ممکن است همان اتفاقی که برای فیاضی رخ داد در انتظار سومین گزینه باشد .
به گزارش ایچنا ، آنچه مشخص است ، حضور افراد توانمند تری نسبت به نوری برای ریاست بر این وزارت خانه می باشد ، عجیب آن است که رئیس جمهور چرا از معرفی این افراد به مجلس چشم پوشی کرده است ، افرادی همچون حاجی بابایی ، سید باقر پیشنمازی ، تراشیون هر کدام دارای سوابق مناسبی در حوزه آموزشی کشور بوده و کاملا با چالش ها و مشکلات پیش روی فرهنگیان آشنا و درک کرده اند ، اما سوال اینجاست چه کسانی به رئیسی در این زمینه مشاوره می دهند که فردی همچون باغگلی یا فیاضی نسبت به چهره های باسابقه همچون افرادی که اشاره شد ، ارجحیت دارند ؟!