به گزارش خبرگزاری ایچنا۱؛ علیرضا کاظمی با بیان اینکه مجلس دانش آموزی نماد انسجام و غرور ملی دانش آموزان ایران اسلامی است گفت: نمایندگان دانش آموزان گرد هم آمدهاند تا دغدغههای خود را منتقل کنند.
وی افزود: مجلس دانش آموزی برخاسته از ۶۳ هزار عضو شوراهای دانش آموزی است که در انتخاباتی شرکت و ۸۰۰۰ شان نماینده مجامع شهرستان شدند. نهایتا ۲۰۰۰ نفر مجامع استانی را شکل دادهاند. معتقدیم مجلس دانش آموزی تنها برنامهای است که جوشش آن در کف مدرسه و انتخابات شوراهای دانش آموزی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان در قالب مجلس دانش آموزی مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، پرسشگری و نقادی را تمرین می کنند گفت: آگاهیهای دانش آموزان را متناسب با مسائل روز جامعه ارتقا می دهیم. امروز صحبت های نمایندگان مجلس دانش آموزی نشان دهنده عمق آشنایی شان با سندتحول است. آشنایی با ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب و نقشی که دانش آموزان می توانند ایفا کنند نیز از دیگر محورهای این نشست است.
کاظمی ادامه داد: نباید فراموش کنیم چنین فضاهایی بهترین بستر برای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان است و به نوعی مهمترین کارکرد مجلس دانش آموزی به شمار می رود.
کاشفی پور از استان سمنان به تغییر فضای آسیب های اجتماعی و در خطر بودن دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش آموز با جامعه فعلی فرق دارد و نگاه خاص خودش را می خواهد، باید به دانش آموزان خوراک فکری بدهیم که رشد را به دنبال داشته باشد. آسیبهای اجتماعی امروز از جامعه عبور کرده و پشت درهای مدرسه است.
قنبری از استان هرمزگان به ناکارآمدیهای موجود که مستقیما دانش آموزان را هدف قرار داده و از جمله آنها میتوان به واژگونی اتوبوس دانش آموزان در سالگذشته اشاره کرد و گفت: ماهیت کنکور، تبعیض و ناعدالتی است. نتایج رتبههای برتر کنکور حاکی از سهم صفر درصدی مدارس دولتی بود، یعنی امکانات آموزشی از آن آقازادهها و سرمایه داران است. چرا هیچ گاه دست مافیای کنکور کوتاه نشده؟ حق ما این نبود.
فاطمه رئیسی، از استان فارس با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین در سال ۹۰ که در آن بر وجود مدرسه شش ساحتی تاکید شده است گفت: آیا دانش آموزی که بعد از ۱۲ سال تحصیل با آزمون چهار ساعتی سرنوشت خود را تعیین کند حاضر است ساحت های شش گانه تربیتی را در وجود خود تقویت کند؟.
وی افزود: آزمونهای سنجشی باید به گونهای باشد که تمام استعدادهای دانش آموزان را در شش ساحت تربیتی مورد ارزیابی قرار دهد تا نگاه تک بعدی و تستی به دانش آموزان کاهش یابد.
نوید خاکشور، از استان اصفهان و نماینده کلیمیان با اشاره به انتقادات به سوالات دینی در کنکور سراسری گفت: کتب درسی از مهمترین منابع اطلاعاتی و آموزشی هستند با این حال غیرکاربردی بودن برخی محتوای آموزشی همواره مورد نقد و تامل بوده است.
وی به مقایسه دو کتاب تعلیمات ادیان الهی که یکی در سال ۶۰ و دیگری در سال ۹۷ چاپ شده اشاره کرد و گفت: کتاب جدید طی سال های گذشته مورد بازنگری قرار نگرفته و این دو کتاب تفاوتی با همدیگر ندارند و تغییری نکردهاند و دانش آموز امروز باید کتابی را بخواند که والدینش ۳۰ سال قبل خواندهاند./
منبع: ایسنا