چرا اندیشه و سیره امام راحل در اهداف دوره‌های تحصیلی حذف شده است؟

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ در بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت نیمه خرداد و سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) آمده است: ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ یادآور غیرت و هویت اسلامی مردمی است که اهانت مزدوران غرب و دیکتاتوران بر خلق، به دین و علمای آن را تحمل نکردند و طلبه و معلم و دانشجو و بازاری در برابر گلوله‌های تانک و مسلسل طاغوت در مدرسه فیضیه قم و بعد از آن در شهرهایی از جمله تهران، ورامین، مشهد، شیراز و تبریز ایستادگی کردند و با نثار جان خویش به جهاد در مقابل دشمنان دین خدا برخاستند و صفحات دیگری از مجاهدت‌های تاریخ اسلام در برابر فرعونیان را نگاشتند تا خود به وجه الهی نظر کنند و آیندگان از آن بصیرت گیرند و امام مجاهدان خمینی کبیر برای تبیین عمق فاجعه، آن را برای همیشه عزای عمومی اعلام نمود.

ضمن گرامیداشت این روز تاریخی انتظار می‌رود موقعیت‌های درک قیام ۱۵ خرداد به عنوان بخشی از هویت ایرانی اسلامی در کتاب‌های درسی برای دانش آموزان طراحی شود که متاسفانه به عنوان موضوع مستقل تا پایه یازدهم (کتاب تاریخ معاصر ایران درس هجدهم) در کتاب‌های درسی تاریخی به آن پرداخته نشده است.

سی و یکمین سالگرد ارتحال امام فرصتی است تا بار دیگر اندیشه و سیره عملی آن عارف مجاهد، فقیه مبارز را در عرصه تعلیم و تربیت به ویژه در آموزش و پرورش بازخوانی نماییم و در توصیف، تبیین و ترسیم الگوی تعلیم و تربیت اسلامی با مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی امام خمینی اهتمام ورزیم تا با تربیت معلم مبتنی بر آن الگو و خلق مواد و رسانه‌های آموزشی و تربیتی، دانش‌آموزانی در تراز اندیشه‌های امام پرورش یابند.

ضمن عرض تسلیت و تعزیت به ملت ایران به ویژه معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در سی و یکمین سالگرد پرواز ملکوتی آن عزیز سفر کرده، نکات زیر را در این بازخوانی تأکید می‌نماییم:

۱- امام(ره)، مقدرات، پیشرفت و عقب ماندگی هر کشوری و همه سعادت‌ها و شقاوت‌ها، کلیدش را در دست معلمین می‌داند (صحیفه امام ج ۷ ص۴۳۳) این نگاه امام با عملکرد برخی دولتمردان در تجاری‌سازی آموزش و پرورش و کاهش بودجه آن کمتر از درصد بودجه عمومی کشور و تضعیف دانشگاه فرهنگیان و بی‌توجهی و سهل انگاری در گزینش معلمان و تایید صلاحیت حرفه‌ای معلمان توسط سازمان خود ساخته نظام معلمی در تعارض است.

۲- امام(ره)، راه نفوذ جهانخواران به ملت‌های مستضعف را نفوذ فرهنگی می‌داند زیرا با نفوذ آنان، دبستان‌ها و دبیرستان‌ها، محلی برای تربیت‌های غربی یا شرقی می‌شود (صحیفه امام خمینی ج ۱۵ ص ۴۴۷) گرچه در اسناد تحولی دشمن شناسی، اصل تولی و تبری، استکبارستیزی و اسلام انقلابی( سند تحول بنیادین مدرسه در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴) سیاستگذاری شده است تا از نفوذ افکار مخرب بیگانه جلوگیری شود ولی متاسفانه در اسناد واسطی مانند اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت سیاسی، اجتماعی آن را تهی از ادبیات و گفتمان امام مانند دفاع از محرومان ،ساده زیستی، مبارزه با استکبار و… می یابیم در حالی که این سند پر از ادبیات سند ۲۰۳۰ مانند حقوق شهروندی، تعامل میان فرهنگی، مهارت گفتگو،مدیریت مشارکتی ، جامعه محلی ،زیست محیطی و نوع دوستی می باشد (شورای عالی آموزش وپرورش ۱۳۹۷) و تاسف بارتر اینکه نه تنها گفتمان امام در این سند دیده نمی شود بلکه آشنایی دانش آموزان با زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی که جزء اهداف دوره تحصیلی گذشته بوده است در این سند جدید حذف شده است (سورای عالی آموزش و پرورش جلسه۶۴۷)

۳- امام مرکز ثقل همه علوم را توحید و جنبه الوهیت علوم می داند(صحیفه امام ج ۸ ص ۴۳۶) انتظار میرود تمام ظرفیت های آموزش وپرورش از جمله پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش به جای ترجمه و ترویج نظریه های غربی در باب تعلیم و تربیت ،برنامه درسی از میراث غنی تعلیم و تربیت اسلامی همانند بحار الانوار علامه مجلسی ، آداب المتکلمین خواجه نصیرالدین طوسی، منیه المرید شهید ثانی ..ایده های تعلیم و تربیت را استخراج می کردند و یا دانشنامه ایرانی برنامه درسی که با سفارش سازمان پژوهش توسط انجمن مطالعات برنامه درسی در حال تدوین است متاسفانه غالب مقالات بر گرفته از غرب است و هیچگونه نگاه توحیدی در این دانشنامه دیده نمی شود
با توجه به تشکیل مجلس یازدهم و رویکرد انقلابی این مجلس انتظار می رود کمیسیون آموزش و تحقیقات در اولین فرصت به بر رسی موارد ذکر شده بپردازد و اقدام انقلابی برای اصلاح آن به عمل آورد؛ والسلام علی من اتبع الهدی.

همچنین ببینید

«اینستاگرام» باعث نارضایتی نوجوانان از زندگیشان شده است

به گزارش خبرگزاری ایچنا؛ رژیم مصرف، یکی از موضوعاتی است که در استفاده از فضای …